תלבשי לבן - על מה ולמה?

לכבוד חג שבועות השמיעו רבות את שירה של נעמי שמר תלבשי לבן. מה היתה ההשראה לכתיבת השיר? האם הוא שיר חתונה או שיר בחירות או בכלל משהו אחר? מי היה המבצע הראשון של השיר?

 

מסתבר, שבגדול, לא זה ולא זה. מספרת הללי (ללי) שמר בתה של נעמי שמר,  לעמי פרידמן מישראל היום: "אמי כתבה את השיר בהשראת כתבת אופנה בעיתון, שחזתה מה יקרה בקיץ הקרוב. אני אפילו לא יודעת אם זו היתה הכותרת של הכתבה, אבל זו היתה התחזית שנכתבה בה, שיהיה לבן. מזה התפתח שיר רומנטי כזה. אמא אהבה בגדים לבנים וחולצות ושמלות לבנות. בכלל דברים לבנים היו אהובים עליה מאוד, זה לא מקרי שהיא כל כך שמחה שהאופנה הולכת לשם".

 מוסיפה ללי שמר: "בזיכרונות הילדות שלה מקיבוץ כנרת, שבטח לא היו בו הרבה בגדים, שיא החגיגיות היה חולצה לבנה. מי שלובש חולצה לבנה כבר חגיגי בעצמו. בשנותיי כילדה היא אהבה מאוד להלביש אותי בלבן והאמינה שלבן מעניק לך מצב רוח טוב. כמו שהיא כתבה בשיר 'תחשבי מחשבות בהירות'. גם זה לא מקרי, כי ככה היא חיה. היא האמינה שאם אתה משנה משהו חיצוני, בכך בעצם משתנה לך מצב הרוח. כלומר, אתה בעצם יכול לשלוט במצב הרוח שלך. ללבוש לבן היה מבחינתה אמצעי לעשות שמח, שיהיה רומנטי, שתהיה אהבה. לשנות את המציאות על ידי דבר כל כך קטן".

 

"היא בהחלט ידעה להיות שמחה ועצובה והיתה אישה עם קצוות, אבל גדלנו עם איזו מחשבה, גם אם היא לא נאמרה עד הסוף, שאתה יכול לשנות את מצב הרוח שלך בידיך. קום ותעשה משהו. זה קיים בעוד המון שירים שלה, חלקם ידועים יותר, חלקם פחות. נניח, באותה שנה שבה נכתב השיר, 1984, היה חשש גדול בציבור הישראלי, כי השנה העברית היתה תשמ"ד. כולם פחדו שיקרה משהו, אי־אילו נבואות תתגשמנה ואסון גדול יקרה. אז היא החליטה לכתוב את השיר '84' שנה נהדרת', שלא ממש ידוע אבל הוא פשוט נפלא. היא כתבה להכל עובר חביבי, שגם איתם היא היתה בקשר משמעותי, שיר מאוד דווקאי כזה, שיר מתריס. מין מחשבה בוראת מציאות, כן. בדיוק כמו אם תלבשי לבן תראי שהמציאות תשתנה".

כאמור, השיר נכתב בהשראת כתבה במדור אופנה, אבל אלה היו ימים בשנת 1984 שהיתה שנת בחירות לכנסת לאחר התפטרותו של מנחם בגין "ויתכן השורות: 'אולי תקבלי מכתב אהבה, אולי נעשה בחירות. אני אבחר בך ואת תבחרי בי, וביחד נהיה לרוב, אם בקיץ הזה תלבשי לבן, ותתפללי לטוב' עוסקות בשנת הבחירות. יש כאן משחק בין מושגים של בחירות לבין מושגים רומנטיים, שזה חמוד" אומרת ללי שמר.

הביצוע הראשון של השיר פחות מוכר. הראשון שביצע את השיר היה יוסי בנאי אבל הביצוע שלו "לא תפס". 


נעמי שמר לא ויתרה ונתנה את השיר לישראל גוריון מתוך תקווה שהדודאים יבצעו אותו.  ישראל גוריון שם את הדף עם השיר בתיק של הגיטרה שלו ושכח ממנו. אוֹרי הרפז מספר שבאחת ההופעות של הדודאים עם הפרברים הוא ראה את הדף בנרתיק הגיטרה של ישראל, התחיל לזמזם אותו וארבעת החברים אהבו את השיר.

מספר קובי אושרת שעיבד את השיר: "'תלבשי לבן' הוא שיר פשוט מושלם מכל הבחינות, ואני שמח מאוד שעוד בחייה נעמי שיבחה את העיבוד שעשיתי לו. עשיתי בו כמה שינויים ואני זוכר כמה נפלא היה לעבוד עם שני הצמדים גם יחד, ארבעה קולות מופלאים. ישראל עם קול הטנור שלו, בני עם קול הבס בריטון, יוסי חורי עם הקול המלטף ואורי עם הקול והגיטרה הנפלאה שלו. זה היה פשוט תענוג צרוף לעבוד איתם".

 מקורות:

ישראל היום - עמי פרידמן
עופר גביש - תלבשי לבן
הספרנים - תלבשי לבן 

 

 


אולי יעניין אותך לקרוא גם על...

למרות המצב, ממשיכים הלאה עם הגשש החיוור ונעמי שמר

למרות המצב, ממשיכים הלאה עם הגשש החיוור ונעמי שמר

שירה של נעמי שמר, "הלאה" מתאר מצב בו נערמים קשיים אבל קורא להמשיך וללכת הלאה, מבלי להתייאש.  אני נרגיש ששיר כזה מתאים למצבנו...

להמשך קריאה
לשיר זה כמו להיות ירדן - חייה ושירתה של נעמי שמר

לשיר זה כמו להיות ירדן - חייה ושירתה של נעמי שמר

במהלך חייה הפליאה נעמי שמר לחבר מלים ומנגינות מלאי תוכן ורגש, הומור וביקורת, תרגומים ושירה מקורית. במופע נעים ותרבותי נשיר משיריה ונספר את הסיפורים שמאחורי השירים.
להמשך קריאה
שם הרי גולן - טיול מזמר לכנרת בעקבות משוררות - נעמי שמר ורחל

שם הרי גולן - טיול מזמר לכנרת בעקבות משוררות - נעמי שמר ורחל

בעמק הירדן, בדרומה של הכנרת, קבורות שתי משוררות זו לצד זו. רחל בלובשטיין, היא "רחל המשוררת", ששהתה בחצר כנרת בתחילת המאה העשרים ולמדה חקלאות, ונעמי שמר, כלת פרס ישראל, שנולדה ובגרה בקבוצת כנרת. את הטיול נתחיל בתצפית נוף מהיפים בעולם... 
להמשך קריאה

לפרטים ויצירת קשר

איתי פלאות: 052-2971119

כל הזכויות שמורות לד"ר איתי פלאות, מרכז תרבות ידע ופנאי © שירה בציבור
ד''ר איתי פלאות | itai@plaot.com | 04-9533736 | 052-2971119

Tivonet

 

הצהרת פרטיות