שירה בציבור
 

 מאמרים

במדור זה אביא מאמרונים שבהם אנקדוטות, רעיונות, ציטוטים וחידות הקשורים להרצאות ולהדרכות שאני עורך, ואותם אני מפרסם במידעון הנשלח למינויים. לקבלת המידעון הרשם כאן.

כל הערה, הארה, תגובה, רעיון או הברקה רלוונטית יתקבלו בברכה.

סכסוך ישראלי-ערבי! מי לא מבין?

אחד המאפיינים שאפשרו למין האנושי ליצור חברה אנושית השולטת על העולם הוא היכולת לעבד ולהבין מידע חברתי.  כדי להקים חברה שבה קיים שיתוף פעולה חייב כל חבר בחברה להכיר את כל שאר החברים, ולא זו בלבד אלא גם להכיר ולהבין את הקשרים וטיב היחסים בין שאר החברים.


מספר חברים בקבוצה ומספר הקשרים האפשריים

הבנה ועיבוד של מידע כזה אינה פשוטה.  נאמר שאתה חבר בחבורה של שני שותפים: אתה ויוסי. כאן אתה צריך להכיר ולהבין רק קשר אחד, בינך ובין יוסי.  אם תצרפו גם את פיליפ לחבורה, תצטרך להבין את הקשר שלך עם יוסי, את הקשר שלך עם פיליפ וגם את הקשר של יוסי עם פיליפ, כלומר שלושה קשרים. אם תצרפו לחבורה את דמיטרי, כדי להיות שותף בחבורה תצטרך להבין את הקשר שלך עם כל אחד מהשלושה האחרים, וגם ל

ככל שגדלה החבורה, כמות הקשרים עולה אקספוננציאלית, לדוגמא, חבורה של 10 שותפים, תחייב הבנה של 9  קשרים שלך עם כל אחד מהחברים ועוד 36 קשרים בין השותפים שהם 45 קשרים. 20 שותפים ידרשו הבנה של 190 קשרים ו- 100 שותפים ידרשו הבנה של 4950 קשרים וכן הלאה.הבין את מערכת היחסים בין שלושת האחרים, יוסי עם פיליפ, פיליפ עם דימטרי ודימיטרי עם יוסי.  סך הכל 3 קשרים ועוד 3 שהם 6 קשרים סך הכל.


בחבורה של שימפנזים, שהם בעלי יכולות חברתיים גבוהות ביותר, ניתן להגיע לגודל של כשישים חברים, כלומר הבנה של כ-1770 קשרים.   אצל השימפנזים כל אחד צריך להכיר היטב כל חבר אחר בחבורה. אם גודל הקבוצה עולה על מספר זה, הקבוצה לא תחזיק מעמד ותתפצל לשתי קבוצות נפרדות ואפילו יריבות.

 

 

חיפשתי קריקטורה נחמדה על הסכסוך הישראלי-ערבי אבל אף אחת לא הצליחה להעלות אפילו חיוך קטן על שפתיי.

אז הנה אחד המסבירים הטובים ביותר שלנו,דניס פרגר.


 

 

אז איך אנחנו מצליחים לקיים חברות של מיליונים ואף יותר?  מסתבר שהיכולת שלנו להכיר אנשים בחבורה מגיעה בערך לקבוצות בסדר גודל של כ-150 חברים.  בקבוצה כזאת כולם מוכרים לכולם והיחסים הם אישיים.  מעניין שקבוצות בסדרי גודל כאלה יכולות להתקיים ללא חוקים וסמכויות.  קחו למשל קבוצות בצבא, עד סדר גודל של 100 חיילים (פלוגה) ניתן להתנהל גם כקבוצה ללא בעלי סמכויות, התארגנות המבוססת על היכרות אישית והחברים הכריזמטיים שולטים (בפלוגה, לעתים, זה לא בהכרח המפקד).  ברגע שגודל הקבוצה עולה, נאמר גדוד גדול או חטיבה, אין אפשרות להיכרות של כולם את כולם ולכן הארגון לא יוכל להתקיים ללא בעלי סמכויות, חלוקת תפקידים ברורה ומערכת חוקים מחייבים ואכיפה.  כך גם בקיבוצים קטנים לעומת גדולים וכדומה.  איך נוצרות קבוצות גדולות יותר?  זה כבר סיפור לפעם אחרת.


היכולת שלנו להבין מערכות יחסים בין אנשים היא באמת מדהימה וייחודית.  אין כנראה יצור אחר בעולם בעל יכולת כזאת.  בדוגמאות ידועות של נמלים, דבורים וטרמיטים היחסים מבוססים במידה רבה על קשרים ומעמדות גנטיים, ואינסטינקטים. אנחנו מבינים יחסים בין בני אדם היטב, אנחנו יכולים להבין סכסוך בין שניים, בין ארבעה או בין עשרה אנשים, אבל כאן טמונה גם בעיה גדולה. אז איך כל זה קשור להבנת סכסוכים בין עמים?


המוח שלנו מוגבל בהבנה של מערכות גדולות כמו עמים.  המוח האנושי איננו מסוגל לעבד ולהבין סכסוך בין שנים או יותר עמים. כשמדובר בסכסוכי עמים איננו יכולים להכיל את מגוון הדעות, הרצונות, השאיפות והיכולות של כל האנשים המרכיבים את העם. אין למוחנו, ואפילו למוחם של ה"מומחים" לנושא כל דרך לנתח נכון את המערכת הסבוכה של סכסוך עמים.  אז מה עושים?

 

 

 

המומחים המלומדים יסתמכו על מודלים מתמטיים או לוגיים שלעולם לא יתארו את המציאות אלא בקירוב די עלוב. המודלים המשמשים את המומחים, כל תפקידם לנסות ולהביא את הנתונים על הסכסוך לאיזה שהוא קירוב או ממוצע שיאפשר הפחתה דרמטית של דרגות החופש, המורכבוּת, שתאפשר למומחים להגיע להבנה מקורבת, אך במקרים רבים שגוייה.


ומה עושים אנחנו, האנשים הפשוטים?  אנחנו תמיד מבינים את הסכסוך בכלים שיש ברשותנו, כלומר מדמים את הסכסוך למאבק בין שני אנשים או בין שתי קבוצות קטנות של בני אדם.  ואיך זה בא לידי ביטוי?  בהיגדים שאנחנו שומעים סביבנו, כמו למשל:


אנשים אומרים "צריכים להיכנס לעזה ולהכניס להם עד הסוף, שילמדו! אחת ולתמיד!"  לנגד עיננו אנחנו רואים שני אנשים (או שתי קבוצות של מספר של אנשים בכל אחת) שמתכתשים ביניהם עד שהאחד מכניע את השני, מכופף לא את היד או גורם לו סבל וכאב כבד מנשוא או אפילו הורג אותו (זה המקרה היחידי של "אחת ולתמיד") ובכך מסתיים (אולי) הסכסוך.


אנשים אחרים אומרים "צריך לחדול מהאש כי האנשים סובלים" וגם הם רואים בעיני רוחם את אותם אזרחים פשוטים שביתם נחרב ומשפחתם נהרסה ויקיריהם אינם והמראה מעורר רגש חמלה עמוק ומייסר.  אבל גם במקרה כזה קשה לאותם אנשים לראות גם את הלוחמים העקשנים שממשיכים להילחם ולגרום לנזקים.


זו הסיבה שהצגת הסכסוך באמצעות מקרים פרטיים, תמונת ילד סובל בממ"ד, אם מבכה את בנה, משפחה על יד ביתה החרב,  ילד זב דם ובוכה, כל אלה הרבה יותר אפקטיביים בהשפעתם על דעת הקהל מאשר הסברים מלומדים של קצינים במיל מזדקנים וחמורי סבר או נתונים סטטיסטיים והשוואות מספרים למכביר.

אז זהו.  גם המתלהמים מימין וגם המתלהמים משמאל, כולם מדברים מתוך רגש (חמלה או פטריוטיות) בגלל מגבלות המוח האנושי.  הנבוכים שבמרכז, הם קצת יותר קרובים לאמת המעורפלת.


עוד בנושא זה במסגרת ההרצאות המוגשות על ידי ד"ר איתי פלאות ובעיקר ההרצאה "זה הטבע שלנו - על אירציונאליות בחשיבה אנושית"

 


 ליצירת קשר לחצו על הקישור צור קשר או חייגו 052-2971119

אולי יעניין אותך לקרוא גם על...

הרצאות

שירה בציבור

טיולים מזמרים

מה נשים רוצות

קשרי סרט צהוב

שני אלונים בסלע

עקרון ההכבדה

שְׁנֵי רֵעִים לְעֶזְרַת הָעָם

מה מיוחד במיניות האדם?

זֶמֶר נוּגֶהּ עַל פֵּירוֹת חֲמִשָּׁה עָשָׂר

על שניים שטבעו ושלוש שנשרפו

אנו נושאים לפידים

תעלומת הירח הזורח

מה קרה בתל מוטילה

עוד תראה כמה טוב יהיה

סרט טבע על המין האנושי

כל המון ככל שדי

כך מציירים על מדרכות

קוף אחרי בן אדם?

שרצים בבית הבורסקאי

תשרי סבא

השיר האירוטי הראשון

תל מוטילה - סיפור עצוב

היא כישפה אותו

כשאת אומרת לא למה את מתכוונת

סיפורה של מצבה

למה איש לא משתכנע בויכוח פוליטי?

בלוז כנעני - שיר געגועים

כוחו של אינסטינקט

מצבה מספרת משמר הירדן

המרפסת של אהוד מנור

לילה - שלום חנוך

סיפורו של פסל אליהו במוחרקה

מוזיאון אוצרות בחומה

שרה אהרונסון

בחיים הכל עובר

ניני, הסרט שלא הכרתם

הבורסה בירידות

אלוף כל השירים

טעות של אריק איינשטיין

תעלומת קבר מאשה

מגבת וסקס

לחבר נקודות

שירו של זייד

הבית איננו ואבא רחוק

רואים צבעים?

באר"י הקדוש ומרדכי שבבו

לראות צל הרים כהרים

זמורות יבשות

אני פגשתיך בשדה תלתן

גבעת ההגנה

OK GO

סוד בעיטת הפנדל

ששה ימים בשיר

אגם נסתר

מותר לעשן בשעת תפילה?

אגדת דשא

מורה דרך מורשה

אקליפטוס בזמר העברי

בעיה בהבנת המרחב

אקליפטוסים בגולן?

מצעד האביב

מרק עגבניות

זמר לוויות

אצלי במשפחה

ואלס להגנת הצומח וא' מבית הנשיא

כפל - הייקו* ישראלי

בית חלומותי

ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד

רקפת רקפת

למה צחקה מיכל

שירי רועים בבית קברות

מהו ה"זֵמֶר" הגבוה?

במשעולים בין דגניה לכנרת

על שניים ושלושה מימדים

צל ומי באר - על מה ולמה?

משיכה - מה חשוב לה?

משיכה - מה חשוב לו?

מושבה על שם שיר

כמה רגלים לפיל?

שיר שמח אך עצוב

אבולוציה של אושר

ברחנו אל אותם המקומות

על בחירת האיילה

אהבה ירושלמית

הרצנשטיין

איך מרגישה טעות

כעס וצדק

גן יערני ארכיאולוגי

תיקון קטן בשיר

מותרות ובסיס

כליל החורש

מהר, אמבולנס

חד גדיא ואלימות

בשביל ילדים

הכיור האנגלי

הלוואי עלינו בגילם

עד שיום אחד...

זה זה או לא זה?

חוגי בית

ביקורת דרכונים

צוק איתן

שירי לוחמים

מסתובבת?

אשכי הגורילה

בין עזה לרפיח

גרעינים מבושלים

מורן רחמים

גיל אלדמע ז"ל

פִּיוּ פִּיוּ

הייתי נער

זברה עם פיג'מה

אשליה אופטית

שירה בציבור | ערב שירים עבריים | ערב שירה בציבור | ערבי שירה בציבור | ערב שירים | ערב שירה | ערב זמר עברי זמר עברי | אירוע זמר עברי | טיול מזמר | טיולים מזמרים | אוטובוס מזמר | האוטובוס המזמר  | הרצאות | הרצאההרצאה לחוגי בית  | הרצאות לחוגי בית | ערב זכרון | ערבי זכרון | ערב זיכרון | יום הולדת | ימי הולדת למבוגרים | הרצאה ליום הולדת | מדיניות פרטיות | חוגי בית | שביל ישראל

קורנגה -חברת קידום אתרים | כל הזכויות שמורות לד"ר איתי פלאות, מרכז תרבות ידע ופנאי © שירה בציבור 

ד''ר איתי פלאות  | itai@plaot.com  | 04-9533736  |  052-2971119

          

Tivonet