טיול דצמבר 2023 - ים המלח, מעלה יאיר וסדום

אין כמו תחילתו של החורף לטיול במדבר יהודה, בואך ים המלח. הגשמים המועטים עוד לא הצליחו להנביט את זרעי אשתקד ואנו מטיילים במדבר צהוב נורא הוד, ובמזג אויר קריר ונעים.

יצאנו מערד וטיפסנו אל מצפה זוהר, פסגה גבוהה המציעה נוף קדומים של דרום מדבר יהודה וים המלח. צהוב המדבר מתנגש אם הכחול הבוהק של ים המלח ומזמן מראה נהדר.

מראש זוהר עברנו לפסגת ראש זוהר, בה מוצבת מצבה לזכרו של החייל פנחס סלע (שטיינברג) הי"ד מחיל המדע, שנרצח במקום על ידי פורעים כשעסק במחקר גיאולוגי בנגב. את סיפור חייו ונפילתו אפשר לקרוא כאן

מראש זוהר גלשנו אל נחל חתרורים ונחל מורג בדרכנו אל מצוק ההעתקים שמעל ים המלח. מרום במצוק ירדנו במעלה האתגרי מעלה יאיר גובה של כ-460 מטר אל חוף ים המלח. המעלה, הנקרא על שם סרן יאיר פלד ז"ל, מפקד סיירת צנחנים שפיקד על פריצת הציר בשנת 1959, כדי ליצור ציר נוסף בין ים המלח לכביש דימונה-סדום. העיר ערד עדיין לא קמה אז.

המעלה מוכר ומעלה אתגרי וג'יפאים רבים פוקדים אותו. אורכו כשלושה קילומטר והוא מציב אתגרים לנהגים בצורת דרדרות אבנים ומדרגות סלע גבוהות, חוויה לחובבי הז'אנר (ופרנסה למוסכים).

מתחתית מעלה יאיר נסענו דרומה בכביש 90 לצומת זוהר, פנינו שמאלה לכיוון סדום ונכנסנו לערוץ נחל פרצים תחתון. הערוץ בתחילתו מכוסה בצמחיית קנים ואחר כך נפתח לנוף סלעי מדברי. בדרך עצרנו על יד סלעים גדולים של מלח היוצרים, בגלל מי הגשמים, תצורות מעניינות ויפות.  מצאנו גם מחילה בדומה למערת הקמח הידועה (סגורה למבקרים עקב סכנת התמוטטות) המובילה אל מכתש סלע מרשים ביופיו.

המשכנו דרומה אל מישור עמיעז רחב הידיים המשתרע בין מצוק ההעתקים והר סדום. בדרך חצינו שפכי נחלים אחדים (נחל עזגד, נחל אשלים ועוד), ויצאנו מהשטח בחשיכה אל צומת הערבה.

טיול יפה ומאתגר מעט, חוויה נפלאה במזג אויר נעים, מומלץ.

עוד אודות הטיול, תמונות וסרטונים, בסרטון שמימין.

לצפייה באוסף סרטי טיולים שעשינו ברכבי שטח (פלייליסט ביוטיוב) לחץ כאן.

שפע נושאים לשירה בציבור, הרצאות מזומרות, טיולים מזמרים, טיולים ברכבי שטח והרצאות על טבע האדם בהנחיית ד"ר איתי פלאות