טיול נובמבר 2023 - נחל אלכסנדר וצפון עמק חפר

ושוב יצאנו ביום סתיו שטוף שמש לטייל בשטח, והפעם לאורך נחל אלכסנדר וצפון עמק חפר. נחל אלכסנדר, הנשפך לים התיכון על יד מושב מכמורת, מנקז את כל האזור המערבי של צפון השומרון. יצאנו לדרך בסמוך לחוף בית ינאי על יד כביש 2, עברנו מתחת לגשר החדש שנבנה לאחרונה ונכנסנו לשמורה.

שמורת נחל אלכסנדר בחלקו המערבי מכוסה בחורשת אקליפטוסים עבותה עם פינות פיקניק רבות, ובחלקה בצפוני דיונת חול המזמנת נסיעה אתגרית אך נעימה בשבילים שעל הדיונה.

בהמשך הגענו אל גשר הצבים שעל יד כפר ויתקין, מקום בו מתקיימת בנחל אוכלוסייה קטנה של צבים רכים. הצב הרך המצוי הוא מין של צב מים גדול שמשקלו מגיע עד 60 ק"ג ואורכו מגיע עש 1.2 מ'. זהו צב שמצוי באפריקה והאוכלוסייה בנחל אלכסנדר היא מהצפוניות ביותר בעולם. מין זה נמצא בסכנת הכחדה בארץ עקב הרס בתי הגידול וזיהום המים.

עמדנו על יד גשר הצבים בו דואגים אנשי הרט"ג להאכיל את הצבים הטורפים, וזכינו לראות כמה מהם. פגשנו שם גם כמה ברווזים מהסוג ברכייה והרבה שפמנונים גדולים במים.

המשכנו מזרחה לאורך הנחל בין שדות ופרדסים בנוף הפתוח והגענו לתצפית ויקר, מאגר מים בו מתרכזים בעונה זו עופות מים נודדים, בעיקר שקנאים ומגלנים. ריכוז העופות נוצר בעקבות האכלה של העופות במקום כדי למנוע מהם לאכול מבריכות הדגים.

מתצפית ויקר המשכנו לעבר מושב חוגלה וקבוץ עין החורש שם ביקרנו בעמדת קקון, עמדת שמירה מימי המנדט הבריטי שהגנה על הקיבוץ מהכפר הערבי הסמוך, קקון. עברנו גם על יד "חצר גרוטאות" בו ריכזו אנשי הקבוץ כלים חקלאיים ישנים, שעוררו בחלק מאיתנו רגשות נוסטלגיים.

מעין החורש נסענו דרך פרדסים עמוסי פרי, בעיקר אשכוליות וקלמנטינות, עלינו על תוואי הרכבת המזרחית ההולכת ונבנית ממש בימים אלה, וסיימנו את הטיול בפאתיה הדרומיים של העיר חדרה.

להתראות בטיול חודש דצמבר

סרטון סיכום הטיול, מימין.

לצפייה באוסף סרטי טיולים שעשינו ברכבי שטח (פלייליסט ביוטיוב) לחץ כאן.

שפע נושאים לשירה בציבור, הרצאות מזומרות, טיולים מזמרים, טיולים ברכבי שטח והרצאות על טבע האדם בהנחיית ד"ר איתי פלאות